Bagi manusia muslim, Allah telah mengarahkan agar dalam melaksanakan aktivitinya dengan beramal jama'i [As-Saff 61:4, Ali Imran 3:104].
Sesungguhnya peranan pimpinan barat ke atas umat manusia ini telah hampir tamat. Ini bukanlah kerana tamadun Barat itu telah muflis dari segi benda atau telah lemah dari segi ekonomi dan kekuatan tentera …. tetapi sebenarnya kerana sistem Barat itu telah tamat tempohnya sebab ia tidak lagi mempunyai stok “nilai” yang melayakkan ia memegang pimpinan…
Oleh itu, maka umat manusia mestilah diberikan pimpinan baru!
Umat manusia perlukan suatu pimpinan yang mampu menyambung terus tamadun kebendaan seperti yang telah dapat dicapai sekarang melalui tamadun cara Eropah itu. ….juga yang mampu memberikan nilai baru yang lengkap, setanding dengan yang telah sedia ada dan telah popular di dalam masyarakat manusia, juga yang mempunyai program yang kemas kini, positif dan praktikal.
Hanya Islam sahajalah yang mempunyai nilai-nilai dan program yang sangat diperlukan itu.
Oleh itu marilah kita sama-sama menyahut firman Allah dalam surah Ali-Imran: “Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya”.
Salah satu usaha yang diajar oleh Rasulullah dan diikuti oleh para ulama' muktabar di dalam menjalankan usaha dakwah ialah melalui jamaah dan beramal dengan disiplin amal jama'ai. 'Amal Jama'i atau kerja bersama adalah kegiatan yang merupakan produk suatu keputusan jama'ah yang selaras dengan manhaj (sistem) yang telah ditentukan bersama, untuk mencapai tujuan tertentu. Ciri-ciri amal jama’i adalah:-
1. Aktiviti yang akan dijalankan harus bersumber dari keputusan atau persetujuan jama'ah.
2. Jama'ah yang dimaksud harus mempunyai visi dan misi, serta struktur organisasi yang tersusun rapi.
3. Setiap tindakan dan aktivitinya harus sesuai dengan dasar dan strategi atau pendekatan yang telah digariskan oleh jama'ah.
4. Seluruh tindakannya harus bertujuan untuk mencapai cita-cita yang telah ditetapkan bersama.
Saidina Umar R.A. menyatakan “Sesungguhnya tidak ada Islam tanpa jama’ah, tidak ada jama’ah tanpa kepemimpinan dan tidak ada kepemimpinan tanpa ketaatan”
Antara amalan terpenting di dalam amal jama'i adalah pelaksanaan Syura (musawarah). Rasulullah adalah di antara manusia yang paling banyak mempraktikkan syura di dalam kehidupannya sebagai Rasul, sebagai pemimpin gerakan dakwah, sebagai murabbi, sebagai pemimpin negara dan sebagai pemimpin perang. Rasulullah SAW adalah orang yang paling banyak bermusyawarah dengan para sahabatnya, beliau pernah bermusyawarah dengan mereka pada perang Badar menjelang dimulainya peperangan, di tengah-tengahnya perang serta setelahnya. Beliau tidak memasuki medan perang kecuali setelah merasa tenang dengan keinginan dan aspirasi para sahabatnya. Seterusnya di dalam peperangan lain seperti dalam perang uhud, khandak, perjanjian hudaibiah dan lain-lain.
Para sahabat seterusnya mempraktikkan budaya musyawarah bermula dnegan pimpinan Saidina Abu Bakar, Umar, Othman dan ALi A.S. "Dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam urusan itu..." (Ali Imran: 159).
Syura dalam amal jama'i tidak berhenti di situ. Yang lebih penting ialah bagaimana anggota jamaah mentaati keputusan syura.
Taat mengikut AsSyahid Hassan Al-Banna (rukun Bai'ah ke enam ialah TAAT (kepatuhan) adalah menjalankan perintah dan merealisasikannya dengan serta merta, baik dalam keadaan sulit maupun mudah, saat bersemangat maupun malas.
Di dalam dakwah dan tarbiyah yang mempunyai 3 marhalah iaitu Ta'arif (fasa penyebaran kefahaman Islam); Taqwin (Pembinaan kekuatan); dan Tanfidz (Pelaksanaan), perlu sekali gus menerap dan melaksanaan hakikat TAAT. Kerana di setiap marhalah dakwah ini, perjalanan dakwah dan tarbiyah menuntut penglibatan dan penyertaan yang padu dari semua ahli di setiap lapisan. Sirah perjalanan Rasulullah semenjak di awal dakwah di Mekah lagi menggambarkan hakikat tersebut berterusan sehingga ketikanya Haji Wida'.
Di dalam Risalah Ta'alim AsSyahid menjelaskan, "Tanpa taat tidak akan ada harakah, tidak akan ada sistem, tidak akan ada pertubuhan, tidak akan ada pemebrsihan jiwa, tidak akan ada langkah bersegera ke arah keridhaan Allah, Tidak akan ada jihad dan tidak akan ada matlamat yang boleh dicapai.
Dan... Taat yang sempurna tidak akan dapat diwujudkan melainkan setelah menguasai ilmu dan kepercayaan terlebih dahulu". Oleh yang demikian, Hassan Al Banna tidak menuntut taat yang sempurna bagi al-Akh yang masih berada di peringkat ta’arif… Memerlukan supaya al-akh diperkenalkan dengan Islam dan ditarbiyah dengan bersungguh-sungguh.
Sesungguh nya jamaah dan para amilin di dalam jamaah memikul tanggungjawab yang besar di dalam usaha memastikan jamaah dapat berperanan dan berfungsi dengan berkesan di dalam masarakat dan di dalam meraih keridhaan Ilahi, memartabatkan hukumah islamiyah.
No comments:
Post a Comment