Wednesday, February 10, 2010

Agama Menyeru Kepada Jamaah



Aku baru sampai dari bermusafir semenjak semalam. Seperti yang ku lakukan semenjak puluhan tahun... stok buku fikrah di rumah dapat ku tela'ah dalam perjalanan ... Kali ini ialah Kitab Method Pemikiran Al-Banna Antara Tetap & Berubah karangan Dr Jumaah Amin. Ku salinkan dari buku yang ku baca dalam flight sepanjang perjalanan untuk dikongsi bersama...

Agama Menyeru Kepada Jamaah (m.s.42).
Rasulullah saw pernah menegaskan (bermaksud) "Tangan Allah bersama jamaah". Sesiapa yang menyendiri akan menyendiri di dalam neraka.

"Serigala hanya memakan kambing yang bersendirian"

"Mukmin sesama mukmin seperti sebuah bangunan - saling kuat memperkuat"

Manakala bantu membantu di dalam perkara kebaikkan dan takwa adalah perkara syara'. Berpesan-pesan dengan kebenaran dan kebesaran merupakan salah satu syarat kejayaan. Terlepas dari kerugian di dunia dan akhirat. Hukum pula menyatakan, tidak sah solat sesaorang bersembahyang bersendirian di belakang syaf. Begitu juga berada di depan imam.

Realiti mengatakan pekerjaan yang mendatangkan hasil yang lumayan ialah kerja yang dilakukan secara kolektif. Bertepuk sebelah tangan tak akan berbunyi. Lemah apabila berseorangan, kuat tetekala ramai dan kerja yang besar dan berat tidak dapat dilaksanakan kecuali melalui gabungan tenaga dan usaha. Firman Allah taala bermaksud (Asaaf : 4) "Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agama Nya dalam barisan yang tersusun rapi seolah-seolah mereka sebuah yang tersusun kukuh".

Lebih daripada itu realiti musuh juga menuntut kita beramal jama'i. Musuh tidak bekerja secara individu atau dalam kelompok yang berpecah-pecah. Sebaliknya mereka mempunyai susunan organisasi dengan struktur, sistem dan kepimpinan di semua peringkat. Tempatan, serantau dan antarabangsa. Justru itu, kita wajib memerangi mereka dengan cara yang sama juga iaitu 'amal jama'i'. Tidak mungkin amal fardhi boleh melawan amal jama'i dan amal yang berkecamuk melawan yang tersusun kemas seperti hakikat batu yang kecil tidak boleh menandingi bukit yang tersergam.

Allah swt pernah memberi amaran dalam hal ini dengan firmanNya (Al-Anfal 73) "Dan orang-orang kafir sesetengahnya menjadi penyokong dan pembela bagi sesetengahnya yang lain. Jika kamu wahai umat Islam tidak menjalankan dasar bantu membantu sesama sendiri yang diperintahkan ALlah itu, niscaya akan berlakulah fitnah, kekacauan di muka bumi dan kerosakan yang besar. Maknanya jika kamu tidak berbuat demikian ialah, jika kamu tidak bersatu dan saling bantu membantu, niscaya akan berlaku fitnah dan kerosakan yang besar di atas muka bumi sememangnya tiada kerosakan yang lebih besar apabila kekuatan kufur bersatu manakala kekuatan Islam berpecah belah.

..... Akan bersambung (Insya Allah).

No comments:

Post a Comment