Thursday, May 20, 2010

NGO-NGO Islam di Malaysia - Peranannya yang positif


Sebagai sebuah negara demokrasi, malaysia membenarkan rakyatnya mergerak dan melaksanakan aktiviti berasaskan undang-undang negara, akta-akta dan peraturan-peraturan. Di antara pendekatan dakwah dan tarbiyah di Malaysia dijalankan oleh NGO-NGO Islam seperti ABIM, JIM, HALUAN, ISMA, PUM dan banyak lagi. Kelahiran ngo-ngo tersebut jika diteliti mempunyai sejah dan latar belakang tersendiri. Semua ada rasional yang baik dan logik ketika mula ditubuhkan. Kesemuanya di atas pula telah bergerak dengan peranannya yang sangat positif di dalam melaksanakan dakwah dan mendidik masyarakat melalui pendekatan dan strategi yang mereka susun. Aktiviti dan pertubuhan mereka di daftar dan dipantau oleh Agendi Pendaftaran Pertubuhan (RoS).

Ramai yang menceburi sebagai penggerak dan anggota NGO di atas telah mendapat manfaat khusunya di dalam membentuk prinsip hidup peribadi, dalam ibadah, dalam akhlak, dan di dalam membangunkan keluarga masing-masing.

Majoritinya memahami bahawa keridhaan ALlah (AdzZariat : 56) adalah ultimate dalam kehidupan individu dan keluarga dan berusaha sedaya upaya menjadikan hidup untuk berubudiyah lillahi wahdah. Mereka yang terlibat juga pada umumnya faham bahawa kehidupan di dalam masyarakat Malaysia ini banyak cabaran dan ujiannya dan setiap hari iman, amal dan akhalak mereka boleh 'dicederakan' oleh persekitaran yang mungkar dan tidak Islamik. Oleh itu selain membentuk, menyuburkan iman dan amal Islami dalam diri dan keluarga, dakwah dan tarbiyah perlu diperluaskan di dalam masyarakat.

Tidak kurang pula yang berkecimpung di dalam NGO tersebut melepasi keperluan individu dan keluarga. Ada yang berusaha menyumbang secara sukarela di dalam Masyarakat melalui usaha-usaha kebajikan, bantuan sosial, kewangan dan kemasyarakatan.

Tidak kurang pula yang melangkaui batas negara seperti melalui usahs-usaha mewujudkan inisiatif membantu saudara-saudara Islam yang susah seperti di Kemboja, di Afrika dan yang paling menonjol ialah bantuan kepada rakyat Palestin. Haluan denagn Haluan Palestin, JIM dengan JIM International. Ada juga yang menubuhkan secara khusus pertubuhan bantuan seperti Islamic Relief, Amal Palestin dan AQSA SYARIF.

Meneliti minda dan semangat sebahagian rakyat malaysia tersebut, apa yang diwujud dan dilaksanakan di atas adalah perkara-perkara yang BAIK dan setiap individu yang IKHLAS dan BENAR yang menyumbang tenaga walaupun sebesar zarrah, Insya ALlah akan memperolehi ganjaran dari Allah swt Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

No comments:

Post a Comment