Tuesday, October 13, 2009

GHURABA'


Bismillahirahmanirahim
Setinggi-tinggi kesyukuran saya panjatkan kepada Allah rabbul alamin di atas segala nikmat yang dicurahkan kepada saya hingga ke saat ini. Selawat dan salam kepada Baginda Rasulullah s.a.w, para pengikut generasi awal, salafus solih dan umat yang taat terhadap ajarannya.
Alhamdulillah, blog ini lahir pada hari ini dan Insya Allah akan saya manfaatkan sebahagian dari tugas Ibadah saya kepada ALlah swt di samping untuk berkongsi kefahaman, pengalaman dan pandangan kepada semua pembaca.

Mengapa ku beri nama GHURABA' ?

Pada penelitian saya dari definisi ghuraba' yang bermaksud 'dagang' memberikan pengertian yang mendalam di dalam kehidupan ini.

a. Kita adalah pedagang di bumi Allah ini. Kehadiran kita disini ada permulaan 'perjalanan' dan akan berakhir suatu masa nanti. Kehidupan ini adalah suatu perjalanan pendek ... kerana kita tidak tahu bila akan berakhir. Kehidupan ini juga satu perjalanan yang panjang ... kerana kita akan ke akhirat ... yang mana kehidupan di sana sangat begitu panjang dan perlu bekalan yang sangat banyak agar kehidupan kita di sana nanti mencukupi, selesa dan selamat. Sebagai pedang di bumi Allah ini pelbagai tugas dan tanggungjawab perlu kita pikul, teliti dan laksanakan. Tugas di berbagai jenis, tahap, peringkat, kecil dan besar. Asalkan kesemuanya tugasan-tugasan tersebut memberi makna untuk kehidupan yang lebih lama nanti.

b. Hari ini kehidupan Islam masih begitu 'dagang'.

"Islam itu dagang & akan kembali dagang. Maka, berbahagialah orang2 yg dagang." (HR Muslim)

Jadi begitu banyak isu, perkara, fenomena yang boleh saya dan anda bicarakan di dalam blog maya ini. Harapannya akan menambahkan kefahaman dan kesedaran dan seterusnya melahirkan amal yang soleh buat diri, keluarga dan masyarakat.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment