Tuesday, October 27, 2009

Syekh Hasan Bashir: Kau pergi setelah kau curahkanbaktimu

Pemergian Mujahid Hasan Bashir adalah satu kehilangan besar dalam dakwah dan tarbiyah masa kini. Kembalinya ke rahmatullah Da’iah Mujahid Murabit Hasan Bashir Abdul Majid ketika di Malaysia pada pagi hari Khamis 22 Okt 2009 pada umur 57 tahun setelah menghabiskan usianya berdakwah dan berjihad bersama dakwah IM. Beliau dirawat di sebuah hospital di Malaysia setelah disahkan mengalami ketumbuhan di kepala, namun taqdir Allah beliau meninggal selepas itu.

Almarhum -rahimahullah- telah bergabung dengan jemaah IM di Sudan sejak tahun 60an lagi sehingga menjadi salah seorang anggota MT dan Ketua Tullab. Beliau adalah salah seorang dari 7 orang yang awal mengasaskan amal ikhwani di Sudan dalam tahun-tahun 70an, kemudian selepas itu ‘all out’ di luar Negara selama lebih kurang 15 tahun. SHB setia dan wafa’ dengan bai’ahnya dengan berkhidmat untuk dakwah, bermusafir dari satu negara ke satu negara yang lain tanpa jemu sehingga saat dia menemui Allah swt ketika dalam perjalanan melaksanakan salah satu tugas dakwahnya.

Semoga amal tanzimi yang syekh amalkan menjadi inspirasi semua amilin dan semoga roh syekh kini dan selamanya bersama para anbiya' dan salafus soleh. Amin.

No comments:

Post a Comment